Sjukresor och färdtjänst

Måste bara få ur mig frustrationen när det kommer till sjukresor och färdtjänst. Det är ju något man blir beviljad just för att man är sjuk eller gammal och ändå krånglar det varje gång. Man är ju helt utlämnad till att det ska fungera.


Taxin är i stort sätt aldrig i tid när jag ska iväg. De senaste gångerna har jag suttit och väntat men kommer det någon taxi, nej självklart inte trots att det står att bil är på väg. Så det blir att ringa resegarantin som vanligt och de förstår inte varför taxin inte kommit. Slutar alltid med att de får skicka en ny bil. Vet att vissa har/haft svårt att hitta till mig då gps:en visar fel för vissa men det går ju att ringa mig.

Igår när jag skulle till Stora Sköndal var det likadant. Väntade och väntade. Loggar in på min sida för att kontrollera att bil är på väg. Efter tjugo minuter ringde jag resegarantin och fick en ny bil. Efter tio minuter ringer den chauffören och säger att han är på väg men måste tanka innan. Är tacksam att han ringde iallafall. Så även denna gång fick jag vänta ute i värmen och solen i över 40 minuter. Tycker inte det är okej att de är så sena varje gång. 

När det dessutom är en sjukresa och man har en läkartid att passa så är det viktigt att de kommer någolunda i tid. Som tur vet jag att det är så här och tänker på att ha marginaler men ska det behöva vara såhär. Eftersom jag går ut 5-10 minuter innan så blir det för mig en otroligt lång väntan där jag måste sitta upp och bara det gör mig sämre. Det är tur jag har rullen och mamma med mig. 

Det här är en av anledningarna till att jag drar mig att åka med färdtjänst själv. Det jag lärt mig är att det verkar gå bättre om man bokar precis innan man ska iväg än i förväg samtidigt vill man ju vara säker på att man kommer iväg på det man ska.  

Jag vill samtidigt understryka att de flesta chaufförer är otroligt trevliga och hjälpsamma men det är ju helt klart något som inte fungerar när detta är mer regel än undantag.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0