Läkarbesök

Idag, på min självaste födelsedag var det läkarbesök som stod på schemat. Jag hade tid hos en läkare på neurokirurgen på Karolinska. 

 
Vi pratade om magnetundersökningarna som jag gjort. Han förklarade hur det fungerar med ryggmärgsvätskan och hållrummen. 
 
Fick konstaterat av läkaren att jag har hydrocefalus. Stoppet som tidigare troddes vara en cysta är troligtvis någon typ av sammanväxning. 
 
Läkaren var inte säker på om det kunde vara orsaken till mina problem men kunde inte heller utesluta att en del symtom kan bero på att jag har något för mycket vätska i hjärnan. Troligtvis är detta medfött eller så har det växt under en lång tid.
 
Så nu är nästa steg ny magnetröntgen, denna gång på Karolinska. Sedan ska läkarna fundera över eventuell operation (shunt eller VCR). Det verkade luta åt VCR som innebär att de med titthålskirurgi borrar ett hål i den tredje vertrikeln så att vätskan kan ledas vidare. 
 
Det skulle vara skönt om en operation kunde göra mig iallafall något friskare. Det finns inga garantier men finns det en chans att bli bättre måste jag ta den. Samtidigt känns det läskigt. Har alltid varit livrädd för att behöva sövas och en hjärnoperation känns lite läskigt även om det är en relativt säker operation. Jag får helt enkelt vänta och se vad läkarna säger efter jag varit på magnetröntgen. Jag kommer gå på deras rekommendation.
 
Misstänker att detta måste vara färdigutrett innan jag får komma till Sköndal. Så jag hoppas det går fort men får räkna med iallafall några månader om operation blir aktuellt.
 
Nilla
2017-05-04 @ 14:50:46
URL: http://mittlivmedme.blogg.se

Oj, hoppas du får bra svar efter nästa undersökning. Kram

Svar: Ja det hoppas jag med.
Thérese




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0