Mer än bara sjukdomen

Tittade på en YouTube video av Toby Morrison som beskriver det väldigt bra. Det är så mycket mer än bara själva sjukdomen som man ska hantera. Osäkerheten kring vad det är för fel på en till osäkerheten kring framtiden är också något som man går igenom. När man inte kan få några svar utan läkarna står som frågetecken. Att inte bli trodd, det tar på en.


Sedan finns det så mycket information om allt från vitaminer, läkemedel och behandlingar. Personligen tror jag att det är naturligt att man till en början frenetiskt letar efter information men efter ett tag landar man lite i situationen. Jag läser fortfarande på om olika behandlingar osv men jag ägnar inte längre all min energi till det.

Vet att det finns de som inte vill tala om ångest i samband med ME men för mig och många andra går de hand i hand. Det är klart att man känner ångest och rädsla när livet tar en sådan här vändning. Alla drömmar man har, allt man vill göra i livet rycks ifrån en. Att gå från en självständig person till att behöva hjälp med allt är tufft. Själv har jag haft en otroligt jobbig dödsångest. Jag trodde verkligen att jag skulle dö när som helst under mina sämsta perioder. Jag visste inte vad det var för fel på mig. Den ångesten har satt sina spår och jag skulle nog säga att jag fått PTSD av det. Så jag tror man behöver arbeta både med det fysiska och det psykiska när man blir svårt sjuk. Min samtalskontakt sa vid förra besöket att största delen av min ångest är egentligen frisk. Det är friskt att kroppen och psyket reagerar. Så känner jag också, det vore konstigt om man inte kände oro efter allt jag gått igenom. Jag hoppas och tror att kunskapen om ME ska öka och att det kan ta bort en del av ångesten för dem som insjuknar i framtiden.

Jag vet att det finns olika åsikter om Toby Morrison och hans program men jag tycker personligen att det mesta han säger är bra och rätt självklart. Sedan får man som alltid när de kommer till information sortera ut det som fungerar och anpassa det till en själv. 

-



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0