Visa ord


Det här är så sant men ibland är det svårt. Den senaste veckan har jag haft stunder med panikångest och generell ångest, vilket jag avskyr. Nu är jag bättre på att bara låta obehagskänslan vara så det ger ofta med sig istället för att eskalera. Men det kan ju ta någon timme.

Det är svårt när känslan kommer från tomma intet, då är man inte beredd på det. Det är svårt att göra något annan än att vänta ut det och försöka se till så hjärnan inte gör några felkopplingar. När det inte finns något hot är min hjärna väldigt snabb på att koppla ihop obehaget med olika saker/situationer. 

Jag har lärt mig att surfa lite på ångestvågen innan jag byter till en annan våg för att inte bli rädd för obehaget samt för att minimera risken för felkopplingarna. Att bli fri från ångest eller att åtminstone lära sig hantera känslan/symtomen är helt klart ett tufft arbete.  



Nilla
2018-04-04 @ 08:48:19
URL: http://mittlivmedme.blogg.se

❤❤❤

Maja - Våga prata om psykisk ohälsa
2018-04-12 @ 06:33:51
URL: http://www.marjuanneli.com/

Bra visa ord! ♡

En orolig själ
2018-04-19 @ 20:53:03

Det här inlägget hjälpte mig så mycket. Tack. Ibland vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen när ångesten kommer. Jag tycker det är jobbigt när jag liksom zonar ut från det jag gör och får ångest om livet 10 år framåt. Då tappar jag fokus från det jag gör just nu och får svårt att ta nånting på allvar. Att inget liksom är viktigt ändå. Samtidigt vill jag inte erkänna att jag har de här känslorna för då tror jag att jag kommer må ännu sämre. Vet inte vad som är bäst egentligen. Känns bara så enkelt att typ kapitulera och ge efter om man accepterar och erkänner för sig själv sina tankar. Känns läskigt om jag ska vara ärlig. Förlåt för en rörig kommentar, antagligen helt fel forum. Men det här inlägget fick mig att känna mig trygg och lugn så tack så mycket.

Svar: Vad tråkigt att höra att du också har ångest men jag är glad att inlägget hjälpte.

Det jag fick lära mig var att försöka att inte vara rädd för ångesten i sig utan istället titta objektivt på tankarna och känslorna och aktivt arbeta med dem och faktiskt ifrågasätta.Tankar är just tankar och behöver inte vara sanna. Tycker det hjälper att sätta ord på det t.ex. nu kom den här tanken igen, nu har jag en panikattack och då reagerar min kropp med de här symtomen, nu är jag rädd för det här osv. Jag fastnar annars lätt i själva panikkänslan och blir rädd för ångesten i sig och det är jättetufft.

Sedan är det inte alltid det går att lugnt bearbeta tankar, det beror helt på hur stark ångesten är, ibland får man bara vänta ut den.

Ska tillägga att det här är något jag fått arbeta med tillsammans med en psykolog så jag har haft stöd och fått lära mig olika verktyg. Jag rekommenderar att man tar hjälp med det här för det är läskigt att möta ångesten och man kan må sämre i början. Hoppas du får må bättre snart.
Thérese




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0