Hemtjänst

Jag ringde och pratade med farmor idag för att kolla om hon fick iväg räkningarna. Som vanligt när vi pratar så kommer vi in på ämnet hemtjänst. Jag blir så arg på att hemtjänsten inte fungerar som den ska och det hjälper inte att byta företag för det är i stort sätt likadant överallt. 

Det är inte okej att människor som redan befinner sig i ett underläge ska behöva ringa och tjata för att få den hjälp de är beviljade. De som använder hemtjänsten gör ju det för att de inte kan/orkar sköta vardagssysslor. Det bara måste fungera oavsett om det är semestertider eller inte. Jag ska ringa farmor igen imorgon och se om jag behöver ringa deras kontor. 

Jag har ju också haft en del problem men eftersom jag endast har städhjälp varannan vecka så blir det inte lika sårbart. Förra gången jag skulle få städat ringde personen och sa att hon inte kunde komma som planerat och att det skulle komma någon dagen efter. Det är ju helt okej men det kom aldrig någon och inte dagen efter det heller så jag ringde och sa ifrån städningen och gjorde det själv istället. Nu fungerar det att jag gör så men jag får ju priotera bort andra saker och måste planera om min vecka. Det är inte första gången städningen uteblev men den här gången ringde iallafall J och berättade att hon inte kunde komma. Ibland har de inte ens hört av sig. 

Jag vill påpeka att det inte är personalen jag klagar på för de flesta kämpar på och är trevliga och hjälpsamma. Det är hela systemet, allt måste gå med vinst. Eftersom vårt ekonomiska system bygger på exponentiell tillväxt så kommer det till slut att krascha. Marginalerna när det gäller hemtjänst är så små att det är omöjligt att få ihop det och det märks på kvalitén. Vissa saker måste få kosta och kvalitetssäkras.



Nilla
2018-08-02 @ 15:45:52
URL: http://mittlivmedme.blogg.se

Helt galet att det fungerar så dåligt.

Svar: Ja, verkligen. Personalen kämpar på men det går inte ihop. Min farmor är numera nästan blind och även lite dement så det är svårt att veta exakt när det inte fungerar eller om hon bara glömt bort att de varit där. Det ligger ju i sjukdomens natur. Hon behöver rutiner och osäkerheten gör att hon inte mår bra. De kommer olika tider och ibland inte alls. Jag har såklart ingen möjlighet att åka dit och kolla hela tiden även om vi bor nära. Det är frustrerande. Vissa har ju inga anhöriga, vill inte ens tänka på hur de har det.
Thérese




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0