Psykopati

De senaste veckorna har jag bytt ut ljudböckerna mot poddar och YouTubeklipp som handlar om psykopati, sociopati och narcissism. Jag har alltid tyckt att det mänskliga psyket är intressant och fascinerande. Jag tror att det delvis är ett resultat av att jag är uppvuxen i en empatisk familj samt att jag själv har fått uppleva extrem ångest. Motsatsen blir därför intressant, dvs avsaknaden av empati och samvete. När jag var yngre ville jag dessutom bli barnpsykolog men jag insåg att det krävdes högre betyg än jag klarade av att få så jag lade ner den drömmen. 

Intresset finns dock kvar och efter att ha satt mig in i ämnet så har jag fått en ännu bättre inblick i varför världen ser ut som den gör. Jag kan även kopla ihop det med min andliga tro. Det är otroligt spännande om än otäckt att så många människor har de här personlighetsdragen i olika utsträckningar. 

Det är även intressant att se hur vi andra låter dessa personer ha nyckelroller i samhället, samtidigt är det troligtvis så att det krävs att man har dessa personlighetsdrag för att lyckas. I dagens samhälle där man är sitt eget varumärke premieras dessa drag och många blir väldigt fokuserade på sig själva vilket ger näring åt de dragen. 

Det som kanske är mest intressant är just att min bild av hur en psykopat är och uppför sig har förändras. Tidigare har jag precis som de flesta tänkt på massmördare och Hollywoodfilmer när jag hör begreppet psykopat. Psykopat är också ett skällsord man kan slänga till med om någon uppför sig idiotiskt. Men sanningen är att det faktiskt finns många människor i vår omgivning som flyger under vår radar pga deras förmåga att manipulera. Det är därför troligt att du har eller kommer att möta personer med dessa drag några gånger under ditt liv. Det kan vara värt att ha i åtanke. 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0