Religioner

Med allt som händer i världen undrar jag när vi på allvar ska börja diskutera och ifrågasätta åsikter inom religioner och deras påverkan på världen vi lever i. När ska vi öppet börja diskutera den människosyn som finns inom islam och i Koranen? Jag undrar också när vi ska börja tala om att religion inte bara är en trosuppfattning, utan är och har alltid varit ett medel för att tillskansa sig makt. Jag ser ofta på bl.a. tv att när någon vill kritisera islam så pekas personen direkt ut som rasist. Vilket är helt fel. Att vara rasist innebär att du ogillar personer med en annan hudfärg. Det har inget att göra med att man kritiserar en religion d.v.s en åsikt. I en demokrati har människor rätt att diskutera olika åsikter även om det kan sticka i ögonen hos vissa. Självfallet är det inte okej enligt mig att göra detta genom våld eller hot. 
 
Jag är medveten om att det har gjort många hemska saker i Guds namn och fortfarande görs även inom kristendomen. Precis som kristendomen har behövts och ständigt behöver reformeras även i framtiden behöver även islam göra det. Jag anser att vi behöver bli bättre på att stödja de muslimer som kämpar för att reformera sin religion och anpassa sin tro till den tid vi lever i. 
 
Boktips: Vill verkligen tipsa om boken nedan.
 
Reformera islam av 
 Ayann Hirsi Ali
Lisbeth
2015-11-15 @ 12:15:49

Ja instämmer. Mona Sahlin har ett tag sagt, att kommunerna behöver upprätta en handlingsplan, kring våldsbejakande extremism. Nu är hon väldigt tydlig efter dåden i Paris. Men jag har svårt att tro, att politikerna ute i kommunerna lyssnar. De/vi är så rädda för att bli kallade för rasister. Människor flyr från extremister bl.a i Syrien, för att upptäcka, att de har all anledning att vara om inte lika rädda, även rädda här. Vi har all anledning till att vara oroliga. Nu krävs goda krafter. Inte naivitet.


Svar: Instämmer helt.
Thérese




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0