Hjärndimma

Har känt mig rätt tom i huvudet i ett par dagar och haft svårt att koncentrera mig men idag känns det som om jag har hjärndimma deluxe. Jag påböjar saker och slutar mitt i, virrar runt, lägger ifrån mig saker och får leta och tappar tråden direkt. Kan inte koncentrera mig och har svårt att fokusera blicken. 


Skitirriterande, men som med allt annat börjar jag bli van och accepterar att jag är som en virrig 80-åring emellanåt. Det var jättetufft i början när dimman låg tät konstant, då blev det obehagligt.

Vetskapen om att det inte är farligt och att jag tvingats jobba på acceptansen och inte längre behöver vara perfekt i allt jag gör har hjälp mig mycket. Jag brukar tänka att jag får väl vara lite virrig idag då. Kbt:en jag fick för några år sedan har varit väldigt bra för det. Tror det är extremt viktigt med just acceptans, men det tar tid och man får jobba med det ständigt. 

Sedan är det enklare att acceptera symtomen när man är hemma själv. För mig blir det jobbigare när jag vet att andra ser att jag inte längre fungerar på min gamla nivå. Jag är ju fortfarande den personen inombords och jag vill att andra ska se mig som kapabel och inte en som behöver hjälp med allt. Det biten måste jag jobba med. Jag funderar t.ex. på att be och få en rollator nu i vår eftersom jag kan gå lite mer men det som tar emot är just hur andra kommer uppfatta mig. Det borde inte spela någon roll om det kan förbättra min situation men det känns ändå tufft.

Tillbaka till hjärndimman. Haha. Misstänker att hjärndimman denna omgång delvis beror på att jag sovit dåligt den här veckan. Då kommer symtomen direkt. Hjärtat och andningen har krånglat vilket säkert leder till en ond cirkel. Här räcker det med någon timmes mindre sömn per natt för att jag ska bli sämre. 

Sedan har vi ju surfplattan, har börjat spela lite smått. Bland annat simcity vilket hjälper mig att att öva upp koncentrationen och att ha koll på flera saker samtidigt. Brukar jag gå in på en inredning- och en modeapp. De är ju en lugnare aktivitet som ger mig något jag är intresserad av att göra några minuter/dag. Men det kan bli för mycket, så blir det ofta när jag börjar med något nytt, innan jag hittar min nivå.

Nu ska jag lägga mif och varva ner för natten. Förhoppningsvis får jag sova tillräckligt så att jag klarar av att kolla på mellon imorgon. Sov gott allihopa. 💜




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0