Elrullstolar

De senaste dagarna har jag letat information om vilka elrullstolar som går att få när man har ME. Jag har tidigare funderat på rollator men det känns ju lite överflödigt då jag inte kommer kunna gå en längre sträcka på det sättet. Min elmoppe som jag köpte är fantastisk när jag ska åka runt i närområdet men det fungerar ju inte att ta med den när man åker bil. 

Som det är nu är jag tvungen att be om hjälp med ärenden. För det mesta får mamma åka iväg och fixa det jag behöver och ska jag iväg måste hon dra runt på mig. Det känns inte bra att inte kunna vara självständig och behöva ha med sig mamma när man är 34 år. Jag är tacksam att hon ställer upp men nu är jag på en nivå där jag behöver få tillbaka min självständighet så mycket det går. 

Jag gillar inte heller att åka iväg med andra eftersom det är svårt för de flesta att förstå hur gångsvårigheter hos någon med ME fungerar. Dessutom är jag väldigt begränsad. Jag måste alltid ta reda på gångsträckan när jag ska iväg och det stressar mig. Jag vill kunna åka bredvid den jag är ute med och inte känna mig som jag är ute med min vårdare/ledsagare.

Jag behöver dessutom träna på att ta mig iväg själv pga min agorafobi vilket är rätt svårt när man är beroende av andra för att förflytta sig. Som det är nu kan jag bara åka till ställen där taxin stannar precis utanför och det är en kort sträcka att gå för ärendet. 

Jag ska därför försöka få en elrullstol. Jag behöver en som jag kan ta med mig när jag åker färdtjänst och när jag åker iväg med någon annan. Jag tror det lutar åt en Eloflex men vi får se vad AT:en säger. 




Sylvia
2018-10-03 @ 21:22:44

Jag har en eloflex, fått via rehab i kommunen
Sett på bilder du visat att vi bor i samma kommun, så borde gå bra för dig att få. Friheten att kunna ta sig ut är guld värd dem dagar orken tillåter :)

Svar: Åh vad roligt att du också bor här. Har undrat om det inte finns fler här i kommunen med ME. Det låter ju lovande. Ska kolla med Sköndal och se om jag kan få intyg därifrån. Är du med i ME grupperna på FB?
Thérese

Sylvia
2018-10-05 @ 10:01:38

Jag tog bort FB, jag hade inte ork att läsa men lätt att jag scrollade runt ändå för att fördriva tiden. Kan sakna gemenskapen ibland, så kanske återkommer om orken blir bättre.

Svar: Förstår dig. FB är bra på ett sätt men det är också lätt att man spenderar för mycket tid och energi där. Själv har jag tagit bort det från startsidan och måste nu gå in på program för att hitta appen. Märker att jag går in mer sällan på så sätt.
Thérese




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0