Millions Missing 2019


Idag är det en viktig dag, det är nämligen den Internationella ME-dagen. Jag har för första gången kunnat åka in och delta i ME- manifestationen. I år hölls den på Sergel Torg.

Jag åkte in själv med Eloflexen, tänk vilken frihet den ger mig. Tack vare att jag numera har rätt till specialfordon behöver jag inte fälla ihop och lyfta rullstolen. Det är inte alla chaufförer som kan/vill lyfta så tungt så det underlättar när jag ska iväg på egen hand.

Jag ställde mig på ett bra ställe för jag upptäckte direkt mina skor som jag skickade in året innan. Jag är så tacksam att det faktiskt går framåt för mig. Nu kan jag göra en del av de saker jag skrev att jag saknade. Det kräver god planering och mycket vila i liggande läge. Det gäller att sprida ut aktiviteterna så jag hinner inte med så mycket som jag skulle önska men att kunna ta sig iväg som idag gör stor skillnad för det psykiska måendet. 


Vi fick lyssna på många bra talare som belyste sjukdomen och hur den påverkar oss sjuka och anhöriga. Jag tyckte det var speciellt gripande att lyssna på Ada och hennes mamma eftersom det gav mig flashbacks till hur den här resan har varit för mig och min mamma. Sedan är det alltid extra svårt att höra om barn som insjuknar i denna begränsande sjukdom. Det är svårt nog att få ME som vuxen. Det var också viktigt att det togs upp att det behövs pengar till forskning. Millions missing står inte enbart för alla oss sjuka som saknas från samhället på olika vis utan även för alla de miljoner som saknas till forskning. 


Jag ville också föra fram mitt budskap så jag tog med mig ett plakat där jag skrivit ner några av de sakerna som jag anser är viktiga för att vi ME-sjuka ska kunna känna livskvalité.


Innan jag åkte hem så passade jag på att köpa ett armband där pengarna går till forskning.


För er som är intresserade av att se manifestationen så kan ni klicka på klippen nedan eller gå in på Millions Missing Sweden på Youtube. För er som är intresserade av att veta mer om ME lägger jag in länkar här längst ner. Det går även att titta på Malou efter tio imorgon, hela programmet kommer att ägnas åt ME. 













Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0